Katedra Pedagogiki i Katechetyki
pokój nr 208
Wydział Teologiczny
Uniwersytetu Szczecińskiego
Katedra Pedagogiki i Katechetyki
pokój nr 208
Wydział Teologiczny
Uniwersytetu Szczecińskiego
Stopień naukowy: |
doktor habilitowany |
Stanowisko: | profesor |
Katedra: | Pedagogiki i Katechetyki |
Numer pokoju: | 208 |
E-mail: | iwona.jazukiewicz@usz.edu.pl |
Konsultacje: | środa godz. 14.00-15.30 |
Artykuły
– Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy. W: „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017 nr 2.
– Meandry autorytetu w wychowaniu. W: „Studia z Teorii Wychowania” 2011 nr 1.
– Manipulacja jako sprzeniewierzenie się prawdzie i profesjonalizmowi w wychowaniu. W: „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2010 nr 32.
– Banalizacja zła jako przedmiot refleksji pedagogicznej. W: „Studia z Teorii Wychowania” 2010 nr 1.
– Mistrz jako pielgrzym nadziei. W: „Roczniki Pedagogiczne” 2009 tom 1 (37).
– Pedagogiczna interpretacja miłości. Jazukiewicz I., Paszek M. W: „Refleksje” 2009 nr 1.
– Blogowanie – celebracja banału czy ruch kulturotwórczy? Interpretacja pedagogiczna. Jazukiewicz I., Lesisz M. W: „Edukacja Humanistyczna” 2008 nr 2.
– Mundurki szkolne jako element dyscyplinowania. Grochala A., Jazukiewicz I., Stefanowicz Dorota. W: „Refleksje” 2008 nr 1.
– Recenzja książki pt. „Filozofia głupoty” Jacka Dobrowolskiego. Warszawa 2007, PWN. W: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” 2007 nr 4.
– Recenzja książki pt. „Encyklopedia głupoty” M. Boxel. Warszawa 2004, wyd. W.A.B. W: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” 2004 nr 4.
– Znaczenie zasady autorytetu w życiu naukowym. W: „Edukacja Humanistyczna” 2003 nr 1-2.
– Asymetryczność relacji młodzież – nauczyciele. W: „Edukacja Humanistyczn” 2002 nr 1-2.
– Recenzja książki pt. „Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku”. Pod red. K. Denka, F. Bereźnickiego, J. Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2000, Wyd. KWADRA. W: „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2001 nr 16.
– Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach dydaktycznych nauczyciela. W: Internetowe Pismo Pedagogiczne Instytutu Pedagogiki US „Edukacyjne Dyskursy” ip.univ. szczecin.pl/~edipp (opublikowano dnia 15.XII.2000).
– Recenzja książki pt. „Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce” Pod red. K. Wenty. Szczecin 2000, Wyd. Naukowe US. W: Zeszyty Naukowe US nr 292 „Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis 1” Wyd. Naukowe US, Szczecin 2000.
– Autentyzm w kontaktach nauczyciela z rodzicami. W: „Problemy Rodziny” 1995 nr 4.
– Autorytet współczesnego nauczyciela – cecha, zjawisko czy relacja? W: „Ruch Pedagogiczny” 1992 nr 5-6.
Rozdziały w książkach
– Godność nauczyciela akademickiego. W: „Godność jako wartość i problem edukacyjny”. Pod red. I. Jazukiewicz i A. M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016.
– Pasja i pokora. Specyfika badań społecznych. W: „Człowiek człowiekowi”. Pod red. R. Kozłowskiego i D. Bieńkowskiej, WN Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2015.
– O darzącej naturze cnót. W: „Społeczeństwo głęboko ludzkie”. Pod red. I. Jazukiewicz i A. Więcko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
– Znaczenie cnót teologalnych w wychowaniu. W: „ Edukacyjny potencjał religii”. Pod red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Wyd. UMK, Toruń 2012.
– Cnota jako kategoria urzeczywistniania się osób w wychowaniu. W: „Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania”. Pod red. A. Rynio, K. Braun, A. Lendzion, D. Opozda, Wyd. KUL, Lublin 2012.
– Autorytet mistrza. W: „Personalistyczny wymiar filozofii wychowania”. Pod red. A. Szudry i K. Uzar. Wyd. KUL, Lublin 2009.
– Wychowawcze właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– Dydaktyczne właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– Osobowe właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach wychowawczych nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach osobowych nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– O zaufaniu. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– O szacunku. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
– Autorytet nauczyciela akademickiego. W: „Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej”. Pod red. K. Jaskota. Wyd. Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
– Role zawodowe nauczyciela akademickiego. Jaskot K., Jazukiewicz I. W: „Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej”. Pod red. K. Jaskota. Wyd. Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
– Autorytet nauczyciela. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku T.1. Pod red. T. Pilcha, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
– Refleksje o sensie życia w kontekście edukacyjnym. W: „Sens życia – sens wychowania: dylematy człowieka przełomu wieków”. Pod red. A.M. de Tchorzewskiego i P. Zwierzchowskiego. Wyd. Wers, Bydgoszcz 2001.
– Oczekiwania ucznia wobec nauczycieli i ich programów wychowawczych. W: „Szkoła katolicka na przełomie wieków”. Pod red. A. Sowińskiego i A. Dymera. Wyd. Kwadra, Szczecin 2001.
– Kształtowanie sumienia jako przedmiot profesjonalnego namysłu nauczyciela (w kontekście nadziei i zagrożeń współczesności). W: „Współczesność a kształcenie nauczycieli”. Pod red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego, S. Dylaka. WSP ZNP, Warszawa 2000.
– Nauczyciel wychowawca – osobowość, kompetencje. W. Dyk, I. Jazukiewicz, W: „Wychowanie w szkole katolickiej” pod red. A. Sowińskiego, A. Dymera. Wyd. ROKP ZCE, Szczecin 1999.
– Kompetencje interpersonalne nauczyciela w pedagogicznej relacji z rodzicami. W: „Pedagogiczna relacja rodzina – szkoła. Dylematy czasu przemian” red. A. W. Janke, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1995.
– Autorytet nauczyciela – wychowawcy. W: „Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli” red. A. Tchorzewski, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1994.
Monografie autorskie
– Pedeutologiczna teoria cnoty. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
– Autorytet nauczyciela. Wyd. Impuls, Kraków 1999.
Monografie współautorskie
– Nauczyciel – wychowawca. C. Hendryk, K. Jaskot, I. Jazukiewicz; WOM, Gorzów Wlkp. 1994.
Redakcja monografii
– Godność jako wartość i problem edukacyjny. Pod red. I. Jazukiewicz i A. M. de Tchorzewskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016.
– Społeczeństwo głęboko ludzkie. Pod red. I. Jazukiewicz i A. Więcko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
– Teoretyczny i praktyczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
– Męstwo i długomyślność jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
– Zaufanie jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
– Sprawności moralne w perspektywie duchowości i wychowania. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
– Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
– Sprawności moralne wychowawcy. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
– Sprawności moralne a rozwój moralny. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
– Roztropność i cierpliwość jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
– Miłość jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
– Sprawności moralne w wychowaniu – wyzwania i rzeczywistość. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
– Etyczny i aksjologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
– Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
– Wychowanie jako mądrość miłość. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
Recenzent w czasopismach
– Roczniki Pedagogiczne KUL
– Paedagogia Christiana
– Studia Paradyskie
Członek Rady Naukowej
– Studia Paedagogica Ignatiana
Organizacja
– „Kim jesteś człowieku?” X Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 29.XI-2.XII.2017, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Twój Bóg. Kim jest?” IX Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 30.XI-3.XII.2016, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Sprawności moralne w wychowaniu i edukacji” 20.IV.2016, Szczecin, US.
– „Wspólnota. Wyjątkowa przestrzeń” VIII Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 19-21.XI.2015, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Piękny umysł. Wyzwanie dla edukacji” VII Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 21-22.XI.2014, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Sprawności moralne w wychowaniu: zaufanie – męstwo – długomyślność” 20.XI.2014, Szczecin, US.
– „Sobą być – odwagę mieć” VI Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 29-30.XI.2013, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Sprawności moralne w wychowaniu: nadzieja – sprawiedliwość – wspaniałomyślność” 25-26.IV.2013, Szczecin, US.
– „Cisza jako miejsce spotkania” V Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 14-15.XII.2012, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Sprawności moralne w wychowaniu: miłość – roztropność – cierpliwość” 30-31.V.2012, Szczecin, US.
– „Prawda w oczy kole? Miejsce prawdy w życiu człowieka” IV Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 19.XI.2011, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Sprawności moralne w wychowaniu” 9.VI.2011, Szczecin, US.
– „Mały książę. Ocalić dziecko w sobie”. III Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 27.XI.2010, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
– „Za darmo nie na darmo. Bezinteresowność, hojność, wspaniałomyślność. O rehabilitację cnót”. II Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 21.XI.2009, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich.
Współorganizacja
– „Wiedza i mądrość w edukacji akademickiej” 23-24.V.2007, Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Skutki upowszechniania wyższego wykształcenia” 25-26.V.2006 Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Studiowanie a aktywność samorozwojowa studentów” 12-13.V.2005, Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Aksjologiczne aspekty procesów edukacyjnych w szkole wyższej” 29-30.V.2003, Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Innowacje w procesach edukacyjnych szkół wyższych” 23-24.V.2002, Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Pedagogika Szkoły Wyższej. Stan, perspektywy rozwoju”. 24-25.V.2001, Szczecin-Międzyzdroje, US .
– „Kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich jako czynnik reformowania szkoły wyższej” 7-8.IX.2000, Szczecin-Międzyzdroje, US.
– „Szkoła wyższa wobec reformy systemu edukacyjnego” 10-11.VI.1999, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Studia niestacjonarne w szkole wyższej” 27-29.V.1998, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Student w zmieniającej się szkole wyższej” 27-28.V.1997, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Nauczyciel akademicki w zmieniającej się szkole wyższej” 27-28.V.1996, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Tworzenie warunków rozwoju studenta w toku studiów” 29-30.V.1995, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Studiować inaczej” 26-27.V.1994, Szczecin – Międzyzdroje, US.
– „Szkolnictwo niepubliczne w Polsce. Perspektywy i zagrożenia” 28-29.IV.1994, Szczecin, US.
Referaty
– „Religio. Ortodossia ed eterodossia” 13-14.VII.2017, Foggia, Universita di Foggia. Referat: Youth’s values and their susceptibility to the actions of cult groups
– Wykład nt. Dwa oblicza wstydu. 4.III.2017, Szczeciński Humanistyczny Uniwersytet Seniora, US
– „Różnorodne przestrzenie pedagogiczne i ich wpływ na procesy wychowania we współczesnej rzeczywistości społecznej” 17-18.X.2016, Kraków, Akademia Ignatianum. Referat: Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy
– „Psychopedagogiczne problemy edukacji i funkcjonowania człowieka – teoria i praktyka” Międzynarodowa konferencja naukowa, 26-27.XI.2015, Lublin, UMCS. Referat:Wymiary profesjonalizmu współczesnego nauczyciela
– „Obudzić (nie)odkryty potencjał rodziny. Rodzina pyta i odpowiada”. Kongres Rodziny 23-24.IX.2015, Lublin, KUL. Referat: Wstyd jako potencjał w wychowaniu rodzinnym
– „Świat wartości nauczyciela-wychowawcy” 16.VI.2014, Świdwin. Referat: Nauczyciel i wychowawca jutra
– „Religie i religijność w świecie współczesnym” III Międzynarodowy Kongres Religioznawczy. 12-15.IX.2011, Toruń, UMK. Referat: Znaczenie cnót teologalnych w wychowaniu
– „Pedagogiczna wielowymiarowość rozwoju. Jednostka – przestrzeń społeczna – instytucja”. 4-6.IV. 2011, Lublin, KUL. Referat: Cnota jako kategoria urzeczywistniania się osób w wychowaniu
– „Za darmo nie na darmo. Bezinteresowność, hojność, wspaniałomyślność. O rehabilitację cnót”. II Listopadowe Spotkania z Kulturą pt. Szczeciński Zalew Myśli. 21.XI.2009, Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich. Referat: O darzącej naturze cnót
– „Prawda i profesjonalizm w edukacji akademickiej” 17-19.V.2009, Szczecin-Międzyzdroje, US. Referat: Manipulacja jako sprzeniewierzenie się prawdzie i profesjonalizmowi w wychowaniu
– „O personalistyczne wymiar wychowania” I Międzynarodowa Konferencja dedykowana ś.p. Prof. Wojciechowi Chudemu 1947-2007. 20.V.2008, Lublin, KUL. Referat: Autorytet mistrza
– “Człowiek, słowo, nauka” III Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, 10-11.XII.2004, Szczecin, US. Referat: Meandry autorytetu
– Workshop mit TeilnehmerInnen der Universitat Stettin und der TU Berlin Vom 9-13 Juni 2003 Berlin, Niemcy. Workshop: Interkulturelles Lernen durch Kulturkontakt
– Baltic AE Spring School, 9-12.V.2002 Mińsk, Białoruś. Workshop: How to Build a Team
– „Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie” IV Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, 20-22.IX.2001 Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski. Referat: Specyfika zawodu nauczycielskiego w dobie globalizacji
– „Nauczyciel-wychowawca w szkole katolickiej”. 14-16.IX.2001, Trzęsacz, Rada Szkół Katolickich oraz Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Referat: Autorytet nauczyciela – „być czy nie być”?
– Baltic AE Spring School, 2-6.V.2001 Palanga, Litwa. Workshop: Socialisation through Life, Long Learning
– „Praca opiekuńczo-wychowawcza placówek katolickich z dziećmi i młodzieżą zagrożoną w środowisku wielkiego miasta” 16.XII1999, Warszawa, Rada Szkół Katolickich oraz Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Referat: Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży zagrożonej w środowisku wielkiego miasta
– „Rozum i wiara – integralna forma w szkole katolickiej” X Forum Szkół Katolickich, 19- 20.XI.1999, Częstochowa. Referat: Meandry wychowania na przełomie tysiąclecia
– „Program wychowawczy w szkołach katolickich” 17-19.IX.1999, Śliwin-Rewal, Rada Szkół Katolickich oraz Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Referat: Oczekiwania ucznia wobec nauczycieli i ich programów wychowawczych
– „Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności” III Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, 21-23.IX.1998, Poznań, UAM. Referat: Kształtowanie sumienia jako przedmiot profesjonalnej refleksji nauczyciela
– „Wychowanie w szkole katolickiej” 18-20.IX.1998, Pogorzelica, Rada Szkół Katolickich oraz Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Referat: Nauczyciel- wychowawca: osobowość, kompetencje
– „Sens życia, sens wychowania. Dylematy człowieka końca XX wieku” 23-24.X.1997, Bydgoszcz, Akademia Bydgoska. Referat: Refleksje o sensie życia w kontekście edukacyjnym
– „Aspekty etyczne kształtowania się pedagogicznej relacji rodzina – szkoła” 18-20.X.1994, Bydgoszcz – Zacisze, Akademia Bydgoska. Referat: Kompetencje interpersonalne nauczyciela w pedagogicznej relacji z rodzicami
– „Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli” 20-22.X.1993, Bydgoszcz – Zacisze, Akademia Bydgoska. Referat: Autorytet nauczyciela-wychowawcy
Członek Rady Naukowej:
– Cyklu konferencyjnego nt. Sprawności moralne w wychowaniu
– Cyklu konferencyjnego nt. Oblicza Rodziny
– Warsztatów Metodologii Pedagogicznej
– Konferencji nt. Społeczna potrzeba pamięci osoby i dzieła Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego, KUL Jana Pawła II, 28.02.2017.
Kierunek: Nauki o rodzinie
– Pedagogika społeczna
– Praca socjalna
– Pedagogika specjalna
– Umiejętności wychowawcze
– Metodologia nauk społecznych
– Metodologia nauk o rodzinie
– Seminarium magisterskie
Kierunek: Teologia
Seminarium magisterskie
Studia doktoranckie:
– Kształcenie psychopedagogiczne
– Seminarium doktoranckie
Funkcje uczelniane
– Senator Uniwersytetu Szczecińskiego kadencji 2016-2020
– Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów kadencji 2016-2020
– Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich 2015-2016
Funkcje wydziałowe
– Kierownik Katedry Pedagogiki i Katechetyki Wydziału Teologicznego US – od 2016 roku
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US – od 2012 roku
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Postępowania Habilitacyjnego – od 2014 roku
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Przewodów Doktorskich – od 2014 roku
– Członek Wydziałowej Komisji ds. Oceny Okresowej Nauczycieli Akademickich kadencji 2016-2020
Funkcje pozauczelniane
Członek Rzeczywisty Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Stopień naukowy: |
doktor |
Stanowisko: | adiunkt |
Katedra: | Pedagogiki i Katechetyki |
Numer pokoju: | 208 |
E-mail: | ewa.rojewska@usz.edu.pl |
Konsultacje: | urlop |
Publikacje w odpowiedniej formie np.
lista prowadzonych wykładów
Stopień naukowy: |
doktor |
Stanowisko: | adiunkt |
Katedra: | Pedagogiki i Katechetyki |
Numer pokoju: | 208 |
E-mail: | radoslaw.mazur@usz.edu.pl |
Konsultacje: | Koszalin: poniedziałek 13.30-15.00 |
Publikacje w odpowiedniej formie np.
lista prowadzonych wykładów
Stopień naukowy: |
doktor |
Stanowisko: | adiunkt |
Katedra: | Pedagogiki i Katechetyki |
Numer pokoju: | 208 |
E-mail: | pawelplaczek@tlen.pl (tymczasowy), pawel.placzek@usz.edu.pl |
Konsultacje: | wtorek 12.00-14.00, Kuria Metropolitalna w Szczecinie |
Monografia:
– Pielgrzymowanie do miejsc świętych jako środek uświęcania pielgrzymów. Studium teologicznopastoralne w świetle badań uczestników pielgrzymek organizowanych przez wybrane biura turystyczne w Polsce, Szczecin 2013.
Artykuły:
– Korelacja nauki religii katolickiej w szkole z turystyką, w: Korelacja nauki religii katolickiej z edukacją szkolną, red. A. Kiciński, Lublin: Natan 2011 (ISBN 978-83-932010-2-0), s. 125-139.
Pomoce dydaktyczne i katechezy:
– W poszukiwaniu Bożego oblicza, Lublin 2011 (ss. 269 ISSN 1429-3145).
– Katechezy (scenariusze lekcji w podręczniku ucznia i w podręczniku metodycznym) – w: Świadczę o Jezusie w Kościele, Świadczę o Jezusie w świecie, Wydawnictwo Gaudium, Lublin, 2012, 2013.
– Ewangelizacyjny Katechizm Młodych – Największa jest miłość – wersja diecezjalna, red. P. Płaczek, P. Mąkosa, Szczecin-Lublin, 2016.
– To nie takie trudne – Domowniczek przygotowujący dziecko i rodzinę do I Komunii Świętej z dziećmi fatimskimi, praca zbiorowa pod red. P. Płaczka, D. Maziarz-Świerzewskiej, D. Usowicz-Lenczewskiej, Szczecin 2016.
– Informator katechetyczny na rok formacyjny 2015/2016, red. P. Płaczek, Szczecin 2015, ss.32.
– Informator katechetyczny na rok formacyjny 2016/2017, red. P. Płaczek, Szczecin 2016, ss.37.
– Informator katechetyczny na rok formacyjny 2017/2018, red. P. Płaczek, Szczecin 2017, ss.39.
Wygłoszone referaty podczas konferencji i sympozjów naukowych
– Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kościół młodych. Młodzi w Kościele”, 19.04.2016, Szczecin, organizatorzy: WT US, referat: Katecheza szkolna i parafialna młodzieży.
– Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Hoża, Szczecin, referat: Dysfunkcje rozwojowe i ADHD – praca z uczniem na katechezie, 16.11.2017.
– Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Hoża, Szczecin, referat: Turystyka religijna w korelacji z turystyką szkolną, 17.11.2017.
– Jesienne Warsztaty Katechetyczne, referat: Niepełnosprawni w katechezie – uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych, 21.10.2013, parafia Miłosierdzia Bożego w Szczecinie.
– Jesienne Warsztaty Katechetyczne, referat: Animator misyjny w posłudze katechetycznej, budynek Kurii Metropolitalnej w Szczecinie, 19.11.2013.
Organizator:
– Szczecińskich Dni Katechetycznych
– Nadbałtyckich Debat Katechetyków Polskich – Trzęsacz
– Wiosennych i jesiennych Warsztatów metodycznych dla nauczycieli religii
Kierunek Teologia
(jednolite magisterskie)
Katechetyka: Katechetyka fundamentalna
Katechetyka: Katecheza przedszkolna i szkoły podstawowej
Katechetyka: Katecheza gimnazjalna
Katechetyka: Katechetyka materialna i porównawcza
Pedagogika etapów edukacyjnych (Paradyż)
Wykład monograficzny
Kierunek Nauki o rodzinie
(studia I stopnia)
Teologia małżeństwa i rodziny
Podyplomowe Studia z Teologii
Katechetyka fundamentalna
Katechetyka szczegółowa
Funkcje pozauczelniane:
Rzeczoznawca ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski – kadencja 2016-2021.
Pracownik Kurii Metropolitalnej w Szczecinie:
-Dyrektor Wydziału Wychowania Katolickiego
-Diecezjalny Wizytator katechetyczny
-Dyrektor Papieskich Dzieł Misyjnych Archidiecezji
-Diecezjalny duszpasterz nauczycieli i wychowawców
-Delegat Ks. Arcybiskupa do koordynowania prac Archidiecezjalnej Rady Duszpasterskiej i Parafialnych Rad Duszpasterskich
– Delegat Ks. Arcybiskupa do koordynowania prac Rodziny Szkół Jana Pawła II w Archidiecezji
-Przewodniczący Zespołu organizacyjno-programowego Radia PLUS Lipiany
-Koordynator Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”
– Członek Rady Centrum Edukacyjnego Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej
– Członek Archidiecezjalnej Rady Katechetycznej Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej
Członek:
– Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
– Polskiego Towarzystwa Teologicznego – sekcja w Szczecinie
Stopień naukowy: |
magister |
Stanowisko: | asystent |
Katedra: | Pedagogiki i Katechetyki |
Numer pokoju: | 208 |
E-mail: | dominika.munko@usz.edu.pl |
Konsultacje: |
14.03, 28.03, 11.04 w godz. 10.55-13.55; od 19.04: czwartki 8.25 – 9.55 |
Artkuły
– Patologia w edukacji. Między ekskluzją a inkluzją w procesie dydaktycznym, [w:] Edukacja na rozdrożu, Opole 2016.
– Edukacyjny potencjał religii w rozwoju i wychowaniu. Ku skutecznej edukacji religijnej…, [w:] Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, Wrocław 2017.
– Z wyrazami szacunku, czyli o komunikacji, która buduje a nie rujnuje, [w:] Studia Paradyskie 2017, tom 27.
– Edukacyjne implikacje teorii inteligencji wielorakich w nauczaniu religijnym, [w:] Łódzkie Studia Teologiczne 2017, tom 26.
Prace nieprzeznaczone do druku, w tym zastrzeżone opracowania niepublikowane
– 2012 autorski program nauczania z zakresu szybkiego czytania, technik pamięciowych oraz notowania nieliniowego dla dzieci
– 2012 autorski program nauczania z zakresu szybkiego czytania, technik pamięciowych oraz notowania nieliniowego dla młodzieży i dorosłych
– 2012 autorski podręcznik z zakresu szybkiego czytania, technik pamięciowych oraz notowania nieliniowego
– 2013 autorski program z zakresu nauki czytania dzieci przedszkolnych od 3 do 6 roku życia z wykorzystaniem elementów czytania globalnego oraz sylabowego oraz zadaniami stymulującymi rozwój poszczególnych typów inteligencji wielorakiej
Organizacja
– III Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców: Bóg-człowiek- świat: szanse i wyzwania poznawcze, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, kwiecień 2016
– IV Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców: Bóg-człowiek- świat: szanse i wyzwania poznawcze, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, marzec 2017
Współorganizacja
– VI Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: Sprawności moralne w wychowaniu: mądrość
i szacunek, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, Katedra Pedagogiki i Katechetyki, marzec 2017
Wystąpienia
– 2015 Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej”; Uniwersytet Wrocławski; referat: Edukacyjny potencjał religii
w rozwoju i wychowaniu. Ku skutecznej edukacji religijnej…”
– 2016 Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: Edukacja na rozdrożu? Współczesne wyzwania wobec edukacji i profilaktyki”; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu; referat: Patologia edukacji. Między ekskluzją a inkluzją w procesie dydaktycznym”
– 2016 Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kryzys człowieczeństwa? Humanistyka
i nauki społeczne wobec śmierci człowieka; Akademia Ignatianum, Kraków; referat: Pokolenie Google. Między cyfrową błyskotliwością a intelektualną apatią.
– 2017 Ogólnopolska Konferencja Naukowa: Sprawności moralne w wychowaniu: mądrość i szacunek; Uniwersytet Szczeciński, referat: Z wyrazami szacunku – czyli o komunikacji, która buduje a nie rujnuje
– 2017 III Konferencja Młodych Naukowców: Bóg – człowiek – świat: szanse i wyzwania poznawcze; Uniwersytet Szczeciński; referat: Edukacja aksjologiczna a edukacja religijna
– 2017 Międzynarodowa Konferencja Biblijna: Biblia „uwikłana” w przemoc; Rosow oraz Uniwersytet Szczeciński; referat: Gen 34 in the light of modern international legislation
– 2017 II Coferenza Internazionale Multidisciplinare Religio: ArteCulturaFormazioneMediaLettere
TeologiaSocieta Ortodossia ed eterodossia; Uniwersytet w Foggi; referat: Youth`s values and their susceptibility to the actions of cult groups
– 2018 IV Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców: Bóg-człowiek-świat: szanse i wyzwania poznawcze; referat: Neurony na katechezie, czyli o tym, jak uczyć, żeby nauczyć
Wygłoszone wykłady oraz inne formy działalności
– 2017 rada szkoleniowa pn.: Inteligencja wieloraka i jej implikacje w edukacji przedszkolnej; Niepubliczne Przedszkole Sióstr Miłosierdzia „Wincentyńskie Dzieci” w Gorzowie Wielkopolskim
– 2016 pisemne tłumaczenie Oratorium prześladowanych za wiarę „Z powodu mojego imienia” Łk 21, 17 (libretto: Z. Książek, muzyka: P. Rubik)
– 2015 wykład pn.” Wychowanie przez czytanie” wygłoszony na zaproszenie organizatorów projektu Świadoma Mama
– 2015 szkolenie z zakresu redagowania CV oraz listu motywacyjnego dla długotrwale bezrobotnych poprowadzone w Gorzowskim Centrum Pomocy Rodzinie
– 2014 warsztat pn. „Wychowanie przez czytanie” poprowadzony w odpowiedzi na zaproszenie stowarzyszenia Mamuśki w Gorzowie
– 2014 pierwsza edycja szkolenia z zakresu redagowania CV oraz listu motywacyjnego dla długotrwale bezrobotnych poprowadzone w Gorzowskim Centrum Pomocy Rodzinie
– 2014 warsztat pn. „Masz inteligentne dziecko. Słów kilka o inteligencji wielorakiej” poprowadzony w odpowiedzi na zaproszenie stowarzyszenia Mamuśki w Gorzowie
– 2013 seria 3 wykładów „Wychowanie przez czytanie” poprowadzona w Przedszkolu w Gralewie
– Zagadnienia wstępne z filozofii
– Metafizyka
– Lektorat z języka angielskiego
– Komunikacja interpersonalna
– Teorie komunikacji interpersonalnej
– Pedagogika etapów edukacyjnych
– Teologia małżeństwa i rodziny
– Teologia dogmatyczna
Informacje o katedrze
W obszarze pracy naukowo-dydaktycznej pracownicy katedry prowadzą badania w dziedzinie nauk społecznych (pedagogika) oraz nauk teologicznych (katechetyka). Katedra współpracuje w zakresie rozwoju i promowania nauki z Katedrą Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania Instytutu Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie oraz w zakresie promowania nauki i kultury z Fundacją Jandrzejówka, działającej na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością intelektualną ze społeczeństwem.
Katedra Pedagogiki i Katechetyki jest organizatorem interdyscyplinarnego ogólnopolskiego cyklu konferencji naukowych nt. Sprawności moralne w wychowaniu pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz JM Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego. Prezydent Miasta Szczecin przyznał cyklowi Mecenat Miasta Szczecin jako wyróżnienie podkreślające szczególny charakter przedsięwzięcia. Celem konferencji jest interdyscyplinarna wymiana poglądów i doświadczeń dotyczących istoty, rodzajów i znaczenia sprawności moralnych w wychowaniu. Tematyka obejmuje dziedzictwo i aktualność sprawności moralnych z ukazaniem dominujących tendencji w rozumieniu ich istoty w zakresie poszczególnych dyscyplin naukowych oraz teoretyczne i praktyczne konteksty rozwijania sprawności moralnych: www.smww.usz.edu.pl
Katedra Pedagogiki i Katechetyki jest także współorganizatorem cyklicznych spotkań na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie pt. Szczeciński Zalew Myśli, promujących naukę i kulturę w środowisku lokalnym. Głównemu organizatorowi – Fundacji Jandrzejówka – przyświeca idea pogłębionej refleksji nad ważnymi aspektami życia w społeczeństwie głęboko ludzkim: miejscem słabości, bezinteresowności, postawy dziecięctwa, prawdy, ciszy, odwagi bycia sobą w relacjach międzyludzkich, nowymi paradygmatami edukacji ukierunkowanej na wspólnotowość: http://fundacja-dom-rodzinny.org.pl/szczecinski-zalew-mysli-2/152-2/
Szczegółowe kierunki poszukiwań pracowników Katedry Pedagogiki i Katechetyki koncentrują się wokół następujących obszarów badawczych i zagadnień:
dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US
1. Filozoficzne aspekty wychowania: istota i sens wychowania; prawda i formy jej sprzeniewierzania się w wychowaniu; kształtowanie sumienia jako zadanie wychowawcy i wychowanka; banalizacja zła.
2. Psychospołeczne aspekty wychowania: pasja i profesjonalizm; specyfika roli zawodowej nauczyciela-wychowawcy; znaczenie autorytetu w wychowaniu; umiejętności wychowawcze.
3. Moralne aspekty wychowania: cnoty i sprawności moralne wychowawcy i wychowanka.
4. Metodologia nauk społecznych, metodologia nauk o rodzinie.
ks. dr Radosław Mazur
1. Katecheza młodzieży: cele, założenia i specyficzne treści katechezy młodzieży; kształtowanie religijności autonomicznej; psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania katechezy młodzieży.
2. Źródła katechezy (ze szczególnym uwzględnieniem katechezy biblijnej).
3. Katecheza liturgiczna: liturgia w katechezie (katecheza przygotowująca do udziału w liturgii i wyjaśniająca liturgię), katecheza w liturgii.
ks. dr Paweł Płaczek
1. Ewangelizacyjny i misyjny wymiar katechezy
2. Turystyka religijna i pielgrzymowanie chrześcijańskie
3. Nauczanie religii w szkole: poznawanie aspektów prawnych nauczania religii w szkole, stymulowanie rozwoju pedagogicznego i dydaktycznego nauczycieli religii, poznawanie modeli nauczania religii w Polsce, poznawanie nowych metod dydaktycznych
4. Formacja katechetów: działania dotyczące formacji katechetów w wymiarze metodycznym i duchowym
dr Ewa Rojewska
1. Pedagogika rodziny
2. Poradnictwo i terapia rodzin
3. Wychowanie personalistyczne
3. Wychowanie seksualne
mgr Dominika Muńko
1. Pedagogiczne aspekty efektywnej pracy mózgu
2. Czynniki warunkujące przyrost wiedzy
3. Edukacyjne implikacje teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera
4. Innowacje pedagogiczne oraz ich wpływ na jakość procesu nauczania
5. Neurodydaktyka, neurolingwistyka oraz neuropsychologia oraz możliwości implementacji wyników ich badań do dydaktyki ogólnej oraz katechetyki
6. Dysfunkcje poznawcze dzieci i młodzieży w kontekście skutecznej edukacji
7. Wpływ mediów cyfrowych na sprawność intelektualną
8. Rola czytania w kształtowaniu relacji rodzic-dziecko oraz w wychowaniu do wartości